Op de koffie bij Mara

Het verhaal over Mara gaat over de historische Boeddha die in zijn proces naar verlichting door de ‘legers’ van Mara werd gekweld. En steeds als er een kwelling voorbij kwam zei de Boeddha: “Mara, ik zie je “

Mara staat voor onze hindernissen in het leven. Fysieke en mentale pijn. Ze belemmeren ons ‘volwaardig’ mens te zijn. Toch…..hindernissen zijn een onderdeel van ons bestaan, we kunnen er veel van leren.

In de mindfulness leren we beter onze kwelgeesten te leren herkennen en er mee om te gaan. Het wil niet zeggen dat we de pijn in ons leven voor altijd kunnen verbannen. Is het ene overwonnen…….komt er vast wel weer een variant……maar door hiermee steeds weer te oefenen wordt je er wel meer en meer vertrouwd raken. Je schrikt niet meer zo, gaat niet meteen in de verdediging of in de aanval, maar leert er naar te kijken, en vriendschap mee te sluiten.

Wat zijn de hindernissen zoal, de Mara’s in ons leven:

Zintuiglijk verlangen

Afkeer en boosheid

Traagheid ( geen energie meer hebben)

Rusteloosheid ( te veel energie)

Twijfel

Hoe ermee om te gaan:

Onderzoek……onderzoeken betekent dat je groot leert kijken, vertrouwd raakt met, inzicht krijgt. Het is dus bij dit onderzoeken niet zo dat het accent ligt op verdwijnen van de hindernis, maar om er een behulpzame, gezonde relaties mee aan te gaan.

Vragen die je je hierbij kunt stellen:

  • Wat kan ik opmerken in het lichaam?
  • Wat kan ik opmerken in de mind?
  • Wanneer treedt de hindernis op……..wanneer verdwijnt het weer
  • Ligt er een vorm van gehechtheid, verlangen, weerstand aan ten grondslag?
  • Herken je deze hindernis als je mediteert, ook in je dagelijks leven en zo ja…..wanneer?

Tegengift:

Bij verlangen: wordt je bewust van gezonde en ongezonde verlangens. De consequenties…….vergankelijkheid…..

Bij afkeer ( boosheid): Metta meditatie – meditaties met vriendelijke wensen

Bij traagheid: Onderzoek of je écht moe bent. Wat heeft het lichaam dan nodig? Weinig energie kan liggen aan: het voedsel wat je gebruikt, laat naar bed, te veel prikkels, te veeleisend, maar ook saaiheid. Verfris jezelf, doe een loop meditatie, een tel meditatie: eerst 2 ademhalingen volgen, dan 4, dan 6, dan 8

Rusteloosheid: Loop meditatie of juist een lig meditatie.

Twijfel: bij twijfel….merk dan je kritische stem op, de hoge eisen die je van jezelf vraagt. Vaak denk je in zwart – wit. Denk eens aan de middenweg en relax, resmile.